Ã…byverket


Fliståg på resterna av Svartåbanan den 25 november 2011. Tåget står på Svartåbanans ursprungliga sträckning mellan Örebro S och Karlslund, som nu används som industrispår till värmeverket i Örebro. Spåret till vänster byggdes 1971 och leder förbi Ekströms och ut till Bista. Tåget dras av Green Cargos ellok Ma 6966 (tidigare SJ och TGOJ Ma 966) och följs av en personalvagn där lokförarna kan laga mat och sova under längre färder. Efter det syns flakvagnar av typen Rs lastade med vardera tre öppna containrar med flis i som körs från Stockaryd i Småland till Örebro. Rasmus Axelsson. Publicerad torsdagen den 5 juli 2012
Åbyverkets lastplats öppnades den 1 augusti 1960 och förband Örebro kommuns kraftvärmeverk med Svartåbanan. Den 18 juni 1973 inlemmades lastplatsen i Örebro ställverk då den också upphörde vara en självständig trafikplats.

Växeln ligger ännu kvar och trafik har förekommit i perioder sedan Svartåbanan lades ned. Inlandsgods körde torv från Tallåsen från 2006, medan Hector rail, TGOJ trafik har kört och Green Cargo kör flis från Stockaryd till verket.

Närmaste platser längs banan

Snabbfakta

Status
Ã…byverket lastplats 1960-08-01–1973-06-18
Avstånd från Stockholm C
225,051 km
© mfÖrSJ 2006-2024
Sidan Åbyverket uppdaterades den 25 november 2011 och har visats 8870 gånger sedan den 18 oktober 2006
www.svartabanan.se har haft 1436410 besökare sedan den 18 oktober 2006