Föreningen Svartåbanans vänner


Elmotorvagnarna X10 3117 och 3127 i Fjugesta med »Örebro–Svartå« som destination den 23 mars 1985. Svartåbanans vänner chartrade några vid tiden moderna elmotorvagnar av litt X10 för ett »demonstrationståg« på Svartåbanan. Bakom stationshuset syns uthuset. © Anders Thuringer. Publicerad fredagen den 20 oktober 2006
Den 17 januari 1985 debatterade man Svartåbanans framtid i Lekebergsskolans matsal i Fjugesta. Samma kväll bildades den första Föreningen Svartåbanans vänner och 114 personer skrev under en namninsamling. I april 1985 hade föreningen drygt 300 medlemmar.

Styrelsens bestod av ordföranden Timo Kärnekull och åtta andra personer med anknytning till bygden. Man höll minst sju protokollförda möten men uppgifterna är osäkra eftersom inte alla protokoll verkar finnas bevarade.

Föreningen arbetade för att få järnvägen bevarad, man skapade opinion och organiserade en resa med då moderna elmotorvagnar från ASEA på Svartåbanan. Man ville också övertyga ASEA att Svartåbanan skulle bli deras »provbana«.

Det absolut sista personförande tåget på Svartåbanan avgick från Fjugesta strax efter midnatt den 29 juni 1985 för Föreningen Svartåbanans vänner räkning.

Föreningens sista kända protokoll dateras från den 3 mars 1986 och föreningen tycks ha somnat in av sig självt efter det att föreningens ordförande avled.

Har du uppgifter om föreningens verksamhet och handilngar är du varmt välkommen att Kontakta oss!

Liknande sidor

© mfÖrSJ 2006-2017
Sidan Föreningen Svartåbanans vänner uppdaterades den 1 april 2008 och har visats 4671 gånger sedan den 18 oktober 2006
www.svartabanan.se har haft 407340 besökare sedan den 18 oktober 2006