Östertysslinge


Östertysslinge hållplatskur den 3 juni 2008. Bilden är tagen i riktning mot Gräveby och visar banvallen som används som cykel- och ridväg. Rasmus Axelsson. Publicerad onsdagen den 4 juni 2008
Östertysslinge hållplats öppnades i mars 1927 och lades ned den 1 juli 1985. Kuren byggdes för 1086.37 kr och under åren 1927-1928 uppgick de sammanlagda kostnader för att anlägga hållplatsen till 1721.25 kr.

Enligt en artikel i Nerikes Allehanda den 19 augusti 1978 lyckades May Eriksson, nattarbetande pendlare från Tysslinge, få SJ att låta 19.30-tåget mot Örebro fortsatt stanna vid hållplatsen trots tidigare resultatlösa protester från lokalpolitiker.

Strax väster om hållplatsen fanns en landsvägbro som fotografer använde av fotografer när Svartåbanans nedläggning började närma sig.

Efter järnvägens nedläggning köpte en privatperson hållplatskuren av SJ för rivning men lät medvetet kuren stå kvar för att bevaras till eftervärlden. Örebro kommun hyrde och underhöll byggnaden som rastkur men köpte den senare.

Under hösten 2010 beviljade Länsstyrelsen i Örebro bidrag från det lilla byggnadsvårdsbidraget för att Örebro kommun skulle underhålla kuren. Arbetet skulle enligt reglerna ha utförts med traditionella metoder och material men det lyckades inte helt.

Hållplatsskylten finns hos NBVJ i Nora.

Närmaste platser längs banan

Snabbfakta

Status Östertysslinge hållplats 1927-03–1985-07-01
Förkortning Öty
Höjd över havsytan 48,7 m
Avstånd från Stockholm C 233,995 km

Byggnader

Typ Byggår Status
Hållplatskur 1928 kvar
© mfÖrSJ 2006-2017
Sidan Östertysslinge uppdaterades den 31 januari 2011 och har visats 4657 gånger sedan den 18 oktober 2006
www.svartabanan.se har haft 430372 besökare sedan den 18 oktober 2006