Ånglok


Ångloksdraget tåg i Fjugesta efter år 1904. Bilden är tagen i riktning mot Örebro. Efter ångloket littera Da (nr 212, 320, 321 eller 322) med sin I-tender syns en resgodsvagn littera F3a som kan ha kommit från Västkustbanan, en tredjeklass personvagn littera C3b och en personvagn littera BCo1 modell 1897 med andra- och tredjeklassavdelning. Till vänster i bild syns Fjugesta banmästarbostad dit dörren står öppen. Mellan tåget och banmästarbostaden skymtar en täckt godsvagn littera G1 eller G3. mfÖrSJs samling, John Kjellmans foton. Publicerad onsdagen den 28 oktober 2009
Under Svartåbanans första 40 år drogs tågen av ånglok.

De första ångloken kom från Köping-Hults järnväg (KHJ). KHJs lok 14 (byggt 1894) drog invigningståget den 29 september 1897, men det blev tre äldre engelskbyggda ånglok som kom att användas därefter : KHJ 9 Arboga (byggt 1874), KHJ 10 W Hartridge (byggt 1880) och KHJ 11 Ervalla (byggt 1884).

När SJ tog över trafiken på banan användes först ånglok av littera Aa, Ca och Da, men senare littera J och Kd. Från 1933 ska ånglok littera J helt dominerat trafiken.

År 1937 elektrifierades Svartåbanan, men ånglok förekom även i viss omfattning efter detta.
© mfÖrSJ 2006-2017
Sidan Ånglok skapades den 28 oktober 2009 och har visats gånger sedan den 18 oktober 2006
www.svartabanan.se har haft 452531 besökare sedan den 18 oktober 2006