Dags för avfärd frÃ¥n Bista mot Örebro S. Efter ljudsignal frÃ¥n främsta fordonet börjar passagerarna motvilligt Ã¥tervända tillbaka till motorvagnarna. Rasmus Axelsson. Publicerad lördagen den 8 december 2007
Lördagen den 8 december 2007 gästades Örebro av
Svenska motorvagnsklubben (SMoK) som under sin julbordsresa bl.a. skulle på resterna av Svartåbanan.
Medverkande motorvagnar var YBo7 1177, YBo8 1131 och YBo6 1116. Växlingsrörelsen utgick från Örebro S och man åkte först f.d.
Örebro-Skebäcks järnväg mot Skebäck med studiebesök hos en hydraulikfirma som reparerade delar till järnvägsfordon.
Väl tillbaka på Örebro S igen vände rörelsen ut mot det s.k. Bista-spåret som är resterna av Svartåbanan. Vid 13-tiden rullade vi i sakta mak (max 30 km/t) ut på spår som normalt bara trafikeras av godstransporter och efter 10 minuter var vi framme vid spårets slut vid Bista. Några snabba foton och 5 minuter senare rullade vi åter mot Örebro S där motorvagnarna for vidare mot Pålsboda och senare Hasselfors för nya äventyr...