Lannabruk hÃ¥llplats den 25 oktober 2008. I bakgrunden vandrar tre medlemmar av mfÖrSJ hemÃ¥t efter ett dagsverke med tydligt resultat: nu ser man Ã¥ter att det har varit en hÃ¥llplats! Fortfarande Ã¥terstÃ¥r det den gamla lastkajen som finns i slyn i bildens bortre del. Rasmus Axelsson. Publicerad måndagen den 27 oktober 2008
Lanna bruks lastplats öppnades 1897 eller 1902 olika uppgifter finns! Den 1 maj 1912 bytte den namn till Lannabruk, i mars 1927 blev den håll- och lastplats och platsen öppnades för persontrafik. Den 28 maj 1967 blev Lannabruk hållplats och den lades slutligen ned den 1 juli 1985 samtidigt med Svartåbanan.
När man planerade Svartåbanan tänkte man anlägga en hållplats av II klass med namnet Lanna hållplats. Sidospåret bekostades ursprungligen av Lanna Mekaniska Stenhuggeri AB, men om Örebro-Svartå järnväg senare skulle anlägga en station med fraktgodsexpedition på platsen, skulle halva anläggningskostnaden betalas tillbaka.
Håll- och lastplatsen Lannabruk användes flitigt av de lokala kalk- och cementindustrierna och det fanns en smalspårig järnväg mellan cementfabriken i Lanna och Svartåbanan.
År 1921 infördes lastplatsblockering för 3514 kr. Hållplatskuren byggdes 1928 för 1102.38 kr vilket gav sammanlagda kostnader 1927-1928 på 1663.14 kr. 1929 minskades spårsystemet och 1931 förlängdes rundspåret.
Bangårdskarta
Här finns ett utdrag ur
bangårdskartan för Lannabruk (pdf-fil 2 mb) som senast reviderades 1963.
Närmaste platser längs banan
Liknande sidor
Snabbfakta
Status |
Lanna bruk lastplats 19021912-04-30
Lannabruk lastplats 1912-05-011927-03
Lannabruk håll- och lastplats 1927-031967-05-26
Lannabruk hållplats 1967-05-271985-07-01 |
Förkortning |
Lbr |
Höjd över havsytan |
57,8 m |
Avstånd från Örebro C |
19,6 km |
Avstånd från Stockholm C |
241,545 km |
Byggnader